reklama
 

Chovejte se slušně: Co (ne)dělat na vánočním večírku?

Čas firemních vánočních večírků se přiblížil, a tak nezaškodí připomenout, co je dobré na těchto akcích dělat a na co si naopak dát velký pozor, abyste si v práci spíš neuškodili.

Foto: Profimedia.cz

Čas firemních vánočních večírků se přiblížil, a tak nezaškodí připomenout, co je dobré na těchto akcích dělat a na co si naopak dát velký pozor, abyste si v práci spíš neuškodili.

Jestli patříte mezi ty šťastnější, jejichž zaměstnavatel se rozhodl věnovat nějaké peníze na uspořádání vánočního večírku, pořádně se na něj připravte. Přičemž nemáme tak docela na mysli dresscode (i když střídmost je v tomto případě určitě lepší než extravagance), a dokonce tím nemyslíme ani to, abyste se před zahájením pořádně najedli ve snaze zmírnit kocovinu.

Možná vám to bude připadat zcestné, ale vánoční večírky by rozhodně neměly sloužit primárně ke společnému opití se. Berte je spíš jako možnost promluvit si se svými kolegy i šéfy v méně formálním prostředí, než je to pracovní.

Co tedy nedělat?

1) Neopíjejte se do němoty

To berte jako základní pravidlo. Pokud se jím budete řídit, pak pro vás bude hračka dodržovat i všechna následující. Alkohol sice bourá zábrany, a tak pár skleniček nezaškodí, ale myslete na svoji míru a včas pít přestaňte. Věřte, že není moc dobré, když vás šéf uvidí, jak sotva mluvíte či chodíte. O to hůř, když v tomto stavu uvidí zaměstnanci svého šéfa. 

2) Nepřejídejte se

Pokud je součástí večírku raut, nikdy se k němu nevrhejte, jako byste dva týdny nejedli. Jezte pomalu a po menších porcích. Nic nevypadá hůř než talíř naložený vším, co jste na rautovém stole našli.

3) Nebalte šéfa

Nebalte ho ani v případě, že si on začal. Pokud se tak stane, dělejte, že žádné náznaky nevidíte a raději vykliďte pole. A pokud si myslíte, že flirtováním se šéfem dosáhnete lepších pracovních podmínek nebo snad dokonce lepšího platu, raději neriskujte. Nikdy nevíte, jak to šéf bude vnímat druhý den ráno s čistou hlavou. Velmi snadno by se tak mohlo stát, že si spíš uškodíte, pošpiníte pověst a ničeho dobrého nedosáhnete.

4) Nevyvolávejte konflikt

Jestliže máte s některým z kolegů nevyřízené účty, vězte, že jejich řešení na večírek nepatří. Tady se máte bavit a utužovat kolektiv, nikoli jej rozvracet. Takže pokud s někým potřebujete probrat něco nepříjemného, raději s ním zajděte přes den na oběd nebo po práci na kávu a tam si to vyříkejte.

5) Nezůstávejte jako poslední

Obzvlášť, jste-li žena. Chcete snad, aby se o vás mluvilo jako o alkoholičce, která běžně chodí domů za svítání? Pokud máte pořád ještě povahu pařmenky, nechte si to na víkend s přáteli, ale na firemní večírek se to opravdu nehodí. Pro jistotu si předem stanovte hodinu, kdy bude vhodné odejít, a sjednete si na ten čas odvoz - to vás snad donutí odejít.

Tohle všechno s námi provádí alkohol. Sledujte!

Co naopak dělat?

1) Přijďte včas

Většina podobných akcí začíná slavnostním projevem, nebo alespoň oficiálním přivítáním. Pokud dorazíte až po něm, zbytečně na sebe upozorníte a body tím rozhodně nezískáte. 

2) Bavte se se všemi

Buďte milí a zkuste za večer prohodit aspoň pár vět s každým, třeba i s tím, koho jste dosud neznali. Je dobré mít přehled, kdo co ve firmě dělá, a navázat s ním alespoň trochu osobnější vztah. Nikdy nevíte, kdy se vám to bude hodit.

3) Buďte stále ve střehu

Užívejte si zábavu, odvažte se, ale ne příliš. Pokud možno mějte stále na paměti, že všude kolem vás jsou lidi, s nimiž zase od zítra budete především spolupracovat. Nedělejte proto nic, kvůli čemu byste se mohli dostat do řečí.

4) Promluvte si se šéfem

Možná se vám to nezdá, ale to je opravdu klíčová záležitost. Naplánujte si tenhle rozhovor na první polovinu večera, kterou ještě tolik neovládá alkohol a navažte se šéfem neformální rozhovor. Příliš si nestěžujte, nebuďte drzí, ale zkuste mu taktně naznačit, co by se ve firmě dalo zlepšit, aby práce lépe šlapala a zaměstnanci byli spokojenější. Ideální příležitost. O výši svého platu s ním ale raději na večírku vůbec nemluvte.

5) Zvažte nabídky k tykání

Někdy se mnohem lépe pracuje, když si s kolegy můžete tykat. Zároveň se ale mnohem lépe vyčítá, nadává a uráží. Všechny nabídky k tykání proto pečlivě zvažte - nejlépe ještě dřív, než k nim vůbec dojde, abyste se rovnou mohli vyhnout situaci, v níž k nim většinou dochází. Navíc není nic trapnějšího, než si se všemi začít tykat a druhý den v práci zase poníženě vykat...

A jedna důležitá rada na závěr: Hezky se bavte a večírek si užijte! Přece jen je to dobrá možnost, jak v týmu vyčistit atmosféru a nabít se novou energií a chutí do práce.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Manžel přišel o práci a novou nehledá. Co mám dělat?

Hádáme se každý den. Našemu vztahu to prospívá

Jak přežít open space a nezabít kolegy? Tady je návod



Kim Kardashian a holý pupík Emily Ratajkowski. Začíná oscarová afterparty | Video: Reuters
reklama
reklama
reklama