reklama

Češi nejsou v práci spokojení. Co nám vadí?

Co Čechům v práci vadí, a co je naopak dokáže motivovat? Poznáte se ve výsledcích studie?

Foto: Thinkstock

Spokojenost Čechů se svým zaměstnáním a zaměstnavatelem není příliš vysoká a oproti minulému roku zase o něco klesla. Co přesně nám v práci vadí, a co nás naopak dokáže nejlépe motivovat?

Podívejte se na výsledky studie Aon Best Employers, která už po dvanácté volila nejlepší české zaměstnavatele - samozřejmě na základě hodnocení jejich zaměstnanců. Poznáváte v následujících řádcích své pocity, očekávání a své šéfy, nebo je pro vás adresa vašeho pracoviště spíš synonymem pro peklo? Níže se dozvíte, že tak by to rozhodně být nemělo a nemuselo.

Z malých a středních firem vyšly jako nejlepší podniky Amgen, Grundfos a Hilti. Z velkých společností to jsou firmy GMC Software Technology, hotel Marriott a společnost NetSuite. Titul získaly ty firmy, které umí své zaměstnance nejlépe motivovat, a ti tu jsou potom natolik spokojení, že dokonce práci v dané firmě doporučují svým známým a blízkým.

Jak o své práci mluvíte?

"Dlouhodobé analýzy společnosti Aon Hewitt ukazují, že motivovaný zaměstnanec o své firmě mluví pozitivně, spojuje s ní svoji budoucnost a vynakládá úsilí navíc, které firmě pomáhá zlepšovat její obchodní výsledky," říká pro časopis Moderní řízení projektová manažerka zmíněné studie Ivana Botošová.

"V porovnání s předchozími lety vidíme, že se rozevírají nůžky v motivovanosti zaměstnanců mezi nejlepšími firmami a ostatními. Nejlepší zaměstnavatelé mají v průměru 83 procent motivovaných zaměstnanců, což je o 33 procentních bodů více v porovnání s ostatními firmami na trhu," dodává.

Kolegové se nerespektují

Průměrná míra motivovanosti zaměstnanců navíc loni v porovnání s přechozím rokem ještě mírně klesla - o pět procent. "Mezi největší poklesy patří spokojenost s prací vrcholového vedení. Méně zaměstnanců je přesvědčeno o tom, že k nim vrcholové vedení přistupuje jako k tomu nejcennějšímu, co společnost má," popisuje Botošová.

Spousta zaměstnanců navíc nevěří, že vrcholový management vede firmu efektivně, a dělá správná rozhodnutí. Dotázaní lidé navíc mají čím dál větší pocit, že čím dál hůř funguje spolupráce mezi jednotlivými odděleními a kolegové se navzájem méně respektují. V porovnání s předchozím rokem je také menší procento zaměstnanců, kteří rozumějí tomu, na čem závisí jejich mzda. Jen každý druhý věří, že když se bude firmě dařit, odrazí se to na jeho výplatě.

Když je šéf fajn

Dlouhodobě naopak roste spokojenost zaměstnanců s prací jejich přímého nadřízeného. Údajně je víc motivuje a podporuje v tom, aby byli v práci úspěšní, oceňuje jejich snahu a výsledky, poskytuje jim pravidelnou zpětnou vazbu a vede je k zodpovědnosti za jejich pracovní výkon.

Jak přesně to tedy ti vítězní šéfové dělají? "V NetSuite je to kombinace uspokojení z práce ve vazbě na možnost kariérního růstu, osobní přístup lokálního i globálního managementu. A především neformální pracovní prostředí a skvělé vztahy na pracovišti. Každý zaměstnanec má možnost vyjádřit svůj názor, nejvyšší management české pobočky je neustále k dispozici a aktivně pracuje spolu se svými podřízenými," popisuje pro Moderní řízení Tereza Busby, senior HR manažerka společnosti NetSuite.

V Hilti je podle HR ředitelky Evy Jamriškové základem identifikace zaměstnanců s firemní kulturou, důvěra, diverzita, otevřená komunikace, jasná vize a uznání toho, že zaměstnanci jsou to nejdůležitější, co firma má. 

Obecně zaměstnanci nejvíce oceňují, že pracují pro skvělou značku a stabilního zaměstnavatele, že dostávají i zajímavé příležitosti pro budování dlouhodobé kariéry po celém světě. Spousta lidí má také zájem na tom, aby i ze své pozice mohli do jisté míry ovlivnit směřování firmy.

Podle HR manažerky společnosti GMC Software Technology Kateřiny Chvátalové se nejvíce osvědčuje zapojovat lidi do všeho, co se ve firmě děje. "Týká se to pracovních záležitostí, ale i pracovního prostředí. Aktuálně řešíme rekonstrukci části kancelářských prostor, a proto jsme se lidí zeptali, co jim v současném prostředí vyhovuje, nevyhovuje, co by chtěli zlepšit. Teprve na základě toho jsme s arhitekty vytvořili finální návrh," říká Chvátalová.

Komunikace a benefity. Co to znamená?

Ve společnosti Grundfos kladou důraz na komunikaci. "Hlavní zásadou je informovat zaměstnance včas o všem důležitém, co se ve společnosti děje, aby se zabránilo šíření zákulisních informací," říká HR manažerka Markéta Ratajská.

Motivaci, potažmo spokojenost samozřejmě dotváří nejrůznější benefity a náležitá péče o zaměstnance. V dnešní době se tím zdaleka nemyslí nějaké stravenky či mobilní telefon. "Co se týče rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, u nás jsme celkem benevolentní k různému pracovnímu tempu a dennímu rozvrhu našich zaměstnanců, jde nám především o to, aby byli spokojení partneři a partnerky, od toho se odvíjí vše," vysvětluje Tereza Busby.

Zdroj: Alena Kazdová pro Moderní řízení

Co v práci chybí vám, a co naopak na svých zaměstnavatelích oceňujete? Umí vás motivovat? A záleží vám na tom vůbec, nebo stále ještě zastáváte názor, že práce je jen nutné zlo?

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama