reklama
 

Naučte se ovládat vlastní strach. Zjednodušíte si život

Bojíme se všichni, je to lidské. Strach nás má upozornit, že se děje něco, co by nás mohlo ohrozit. Kdy nám ale tahle nejstarší emoce, co máme, začíná škodit a co se s tím dá dělat?

Foto: iStock

Strach prožíváme každý různě. Někomu se třesou kolena, jinému ruce, dalšímu zase hoří tváře. Děje se tak často ve chvíli, kdy se nám to nejméně hodí a potřebujeme zůstat ledově klidní. 

Vybrat si můžete z deseti osvědčených způsobů právě ten, který vyhovuje nejvíc vašemu vnitřnímu světu. Na každého totiž funguje něco jiného.

Ledový klid

Newyorská psychoterapeutka Sherry Hellerová doporučuje svým pacientům to, co dělá sama. Když má za sebou náročný den, během kterého ji potkala řada náročných situací a má čelit dalším nepříjemnostem, svůj strach ovládne tak, že si umyje ledovou vodou ruce a obličej. Během velkého stresu se totiž odpojujeme od svého těla. Dýcháme zrychleně, stejně jako se zrychluje tep. Na vině je právě strach. Ledově studená voda nám umožní fyzický prožitek, takže se vrátíme do svého těla a situaci máme pak víc pod kontrolou.

Zaťaté pěsti

Vyrovnat se s panikou pomáhá také fyzická aktivita. Ne nadarmo se říká, že během hádky a dalších vypjatých emocí je lepší odejít z místnosti nebo párkrát oběhnout blok. Ne vždy ale máme možnost z konfliktu fyzicky odejít, proto když vás ovládne hněv a strach a nacházíte se v uzavřeném prostoru, zkuste následující trik: položte si ruce na kolena nebo je dejte za záda, pokud stojíte. Ze všech sil zatněte pěsti a vydechněte. Vydechněte a uvolněte prsty. Uvidíte, že napětí vaše tělo opustí.

Osobní mantra

Před veřejným vystoupením nebo jinou aktivitou, která ve vás vyvolává trému, se nadechněte hluboce nosem, vydechněte ústy a opakujte si: "Jsem v bezpečí, vše je dobré." Můžete si také představit, že vám tato konejšivá slova říká někdo, na koho máte jen příjemné vzpomínky. Třeba pohádková postava.

Přiznejte si paniku

Ano, čtete správně. Když ale proti nějakému pocitu bojujeme, jen ho vnímáme silněji. Pozorujte svůj strach, neodhánějte ho. Jakmile ho vezmete na vědomí a nesnažíte se ho porazit, přestane tolik útočit.

Plačte častěji

Další na první pohled podivná rada. Ale naše tělo je v napětí a strachu tehdy, když příliš potlačujeme své emoce. Pokud jste nervózní, podráždění a plní hněvu, prožíváte toho příliš naráz. Až se vám příště bude chtít únavou nebo bezmocí brečet, neovládejte slzy. Nechte jim volný průběh.

Digitální detox

O tom, že není zdravé se srovnávat podle obrázků jiných, které vídáme na sociálních sítích, už psát nemusíme. To ví skoro každý. Ale už není tak zřejmé, že prohlížení Facebooku a Instagramu zvyšuje nervozitu a strach ve dnech, kdy jsme přetažení a hledáme tam únik třeba od práce. Klidnou mysl zajistí, pokud ve dnech uzávěrky zvolíte jako formu relaxace malou procházku, protažení nebo si třeba pustíte oblíbenou písničku.

Dvě slova

Psycholožka Karen Whiteheadová doporučuje, abychom v momentech, kdy máme dojem, že se na nás vše valí, vzali do ruky tužku a papír. A na něj napsali pouze dvě věci, které nás teď tíží nejvíc. Často se budeme divit, protože se jedná o řešitelné záležitosti, ale to pochopíme, až když je vidíme černé na bílém.

reklama

Komerční tip

reklama