reklama
 

3 kroky, jak nevyhořet: Co dělat, když vám hrozí chronické přepracování?

Pocit, že jsme vyčerpaní a bez energie, hrozí nám všem. Máme dojem, že vše je rychlé, věčně nestíháme a děje se toho tolik. Kde najít klid a stabilitu? Právě zběsilé životní tempo vede k vyhoření po psychické i fyzické stránce. Lze tomu ale úspěšně předejít.

Foto: iStock

Kolikrát jste za poslední týden poslali zprávu, že dorazíte pozdě? Podle některých výzkumů je právě tohle ta nejčastější SMSka. Zdálo by se, že moderní technologie nám mají zlepšit kvalitu života, často se ale kvůli nim cítíme v pasti, jsme línější, hůř zvládáme stres.

Pravidla se také neustále mění. Velmi často se stává, že v práci dostaneme víc úkolů, musíme dělat přesčasy, fungujeme v menších týmech. Toužíme být úspěšní, jezdit na lepší dovolené a pořizovat si krásné věci. Na tom není vůbec nic špatného, ale někdy to děláme na úkor svého zdraví. Jen málokdo dokáže vycítit, kde jsou jeho hranice, aniž by se mu stalo něco nepříjemného. Jako třeba pocit častého stresu, úzkosti nebo fyzické projevy toho, že tělo křičí stop.

Pracovat víc než osm hodin není prospěšné, nedělá nás to ani efektivnějšími nebo lepšími zaměstnanci. Koučka Eva Čepičková tvrdí, že se setkává buď s lidmi, kteří spí pět hodin, aby pracovali dvanáct, nebo těmi, kteří pracují šest hodin a spánku věnují osm. Hádejte, která skupina je efektivnější?

Když cestou z práce odpovídáte na vzkazy a maily, doma si plánujete celý zítřejší den, nedělá to z vás time managera roku. Ráno totiž musíte opět do boje, takže z dlouhodobého hlediska takhle žít není udržitelné.

Nemusíte se propracovat k úplnému vyhoření. Důkaz, že potřebujete zvolnit, bude ve zdánlivě líném chování. Najednou je ze svědomitého zaměstnance člověk, který odevzdává úkoly pozdě, není na něj spoleh, je mu všechno jedno.

Jaké jsou základní kroky, díky kterým nebezpečnému syndromu vyhoření předejdete?

1) Osvojte si zdravé ranní rituály. Ráno skutečně dělá den. Najděte si pět minut, během kterých si představíte, co byste chtěli dnes prožít. Pak si dejte 15-20 minut čas na jednoduché jógové cviky, třeba Pozdrav slunci.

2) Udržujte svůj pracovní stůl v minimalistickém stylu, což se týká i pracovní plochy. Mělo by se na něm nacházet minimum věcí, které mohou odvádět pozornost. Ve chvíli, kdy hledáte něco v počítači nebo na stole déle než pět minut, vaše efektivita klesá.

3) Naučte se meditovat. Mnozí si myslí, že se jedná o východní esoteriku, které nevěří. Představte si ji jako jednoduché dechové cvičení, které vás uklidní, pomůže se soustředit a zlepší vnímání. Mozek, který denně jede ve vysokých otáčkách, prostě potřebuje klid.

Související

reklama

Komerční tip

reklama