reklama
 

Kalousek měl se zelenou energií pravdu, vyděláte na tom

Zprávy z Aktuálně.cz pro Insider

Praha - Ministr průmyslu v demisi Jiří Cienciala a předsedkyně ERÚ Alena Vitásková přispěli podle několika odborných názorů k tomu, že státní pokladna utrpí v příštím roce nečekanou ztrátu.

Prosadili zákon, který, jak říkají experti, znemožní vybírat DPH z poplatků za obnovitelné zdroje elektřiny. To by znamenalo, že stát přijde o šest miliard.

Vážnost situace potvrdilo Generální finanční ředitelství, které informace o hrozící ztrátě nevyloučilo, i když na odpovědi pracovalo několik dní.

„Váš dotaz ohledně poplatků za výrobu elektrické energie ekologickým způsobem je nutno v prvé řadě vyhodnotit, než budeme schopni zformulovat  věcně správnou odpověď," uvedla mluvčí Petra Petlachová s tím, že odpověď připraví finanční experti do týdne.

Novelu zákona o podporovaných zdrojích energie předložil ministr Cienciala Sněmovně v červenci a Alena Vitásková ji podpořila naléhavým dopisem, který zaslala všem poslancům. Sněmovna novelu schválila ve zrychleném řízení během druhého srpnového týdne.

Proti návrhu protestoval pouze místopředseda TOP 09 Miroslav Kalousek, kterému vadilo, že zákon nezkontrolovala Legislativní rada vlády. Nakonec s normou souhlasili všichni poslanci s výjimkou klubu Věcí veřejných, sedmi sociálních demokratů a jednoho poslance ODS. Bez potíží prošla Senátem, kde proti hlasoval jen nezávislý Libor Michálek, i prezidentskou kanceláří.

Ciencialova novela získala širokou podporu díky tomu, že stanovuje strop pro příspěvky, které hradí spotřebitel na podporu obnovitelných zdrojů energie. Napříště nesmí překročit 495 korun za megawatthodinu a zbytek doplatí stát.

Nakonec se však ukázalo, že Kalouskova opatrnost byla na místě. Novela totiž změnila definici poplatků, kterými spotřebitelé přispívají na podporu „čisté" elektřiny. O nevinnou úpravu přitom jde jen na první pohled.

Pomsta odhozené manželky. Dianne se po rozvodu kvůli mladší milence náramně baví | Video: Instagram/Dianne Laurance
reklama
reklama
reklama