reklama

Jaké dálnice a železnice mají mít přednost

Jak to vypadá v Evropě

Stavba dalšího úseku dálnice D1 na Zlínsku
Stavba dalšího úseku dálnice D1 na Zlínsku | Foto: ceskedalnice.cz

Evropské státy obvykle využívají analýzy, které z několika pohledů určují výhodnost stavby dálnic a železnic. Hlavním kritériem je zkrácení času dopravy z jednoho místa na druhé, snížení provozních nákladů a nehodovosti. Postupně se začíná zkoumat i to, jak nové stavby podpoří rozvoj regionů a sníží emise.

Multikriteriální analýza

Srovnává navržené dopravní stavby podle jejich hlavních přínosů. Výsledkem jsou tabulky, které ocení jednotlivé stavby určitým počtem bodů. Nejvíc dostanou nejpotřebnější stavby. Tato analýza je méně náročná.

V Česku připravilo její první exemplář ministerstvo dopravy počátkem roku 2006. Nebyla však zveřejněna do počátku srpna 2007, kdy její výsledky publikovalo Aktuálně.cz.

Autorství odboru strategie ministerstva dopravy zveřejňuje Aktuálně.cz až ve chvíli, kdy se na dosud tajný materiál odvolává zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu.

Multimodální analýza

Srovnává dopravní stavby podle přínosů a nákladů vyjádřených v přesných finančních částkách. Umožňuje tak definitivně stanovit, která investice se vyplatí a která je plýtváním státními penězi.

Multimodální analýzu požaduje v Česku Nejvyšší kontrolní úřad.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama