George Bush nemá rád malé fotoaparáty
Dokončení rozhovoru s autory Českého míru
Ohrožují Česko více Rusové nebo Američané? Podporujete příznivce nebo odpůrce radaru? Nebo se snažíte o nestranný pohled?
Nejvíc nás ohrožuje strach. Kdo se bojí, je snáze manipulovatelný. Během studené války nás média strašila válkou, která měla přijít ze Západu, po 11. září islamisty a nyní se zdá, že na řadu přichází strach z Ruska. Slovinský filosof Slavoj Žižek během svého projevu v Praze na demonstraci proti radaru řekl, že Česká republika, stejně jako malé Slovinsko, nemá šanci obstát sama ekonomicky, politicky by se však obě země měly pokusit bojovat proti snaze mocností je ovládat. Film netočíme proto, abychom kohokoliv podporovali, ale proto, že sami nevíme, kde je pravda. Díky natáčení se máme možnost setkat se zastánci zcela protichůdných názorů a lidmi rozdílných životních zkušeností, od politiků po intelektuály. Podporujeme kritické myšlení a usmíváme se demagogickým floskulím příznivců i odpůrců.
Zajímá vás tedy víc vlastní boj o radar nebo spíš to, co tento boj ukazuje o Česku a Češích?
Zajímá nás údobí 19 let po revoluci, kdy se o nás opět přou velmoci. Zajímá nás místo hluboko v lese, kde by sovětské vojáky měli nahradit Američané. Zajímají nás lidé, kteří v relativně stabilní demokracii pocítili nutnost zase vyjít do ulic a demonstrovat ZA přítomnost a ještě zřetelněji PROTI přítomnosti amerických vojáků v Čechách. Zajímá nás, zda lze zjistit, na čí straně je pravda. Má běžný občan, byť i pozorný čtenář denního tisku vůbec nějakou šanci se vyznat v tom, zda tu radar má být? Co to všechno dohromady ukáže, ukáže ten film a ukáže to i nám, protože filmem neilustrujeme nějakou předem vytyčenou tezi, ale pátráme. Děláme dokumenty, abychom na něco přišli, nikoliv, abychom někoho o něčem přesvědčili.
Za hrdiny filmu označujete dva "generály mediální války o radar" - vládního lobbistu a neposlušného starostu.
Film pojímáme z valné části jako dvojportrét Tomáše Klavani a Jana Neorala. Tomáš Klavaňa je bývalý novinář, doktorand z University of Minnesota, manažer společnosti British American Tabacco, jehož si vláda najala jako koordinátora vlastní proradarové kampaně. Ve spolupráci s americkou PR agenturou AMI COMMUNICATIONS spoluvytvořil komunikační strategii a reklamní kampaň, do níž zapojil "hvězdné tváře", diplomaty, vojáky i radarové odborníky. Kampaň podle některých kritiků selhala, odpor veřejného mínění nezlomila a nakonec se ukázalo, že se opírala o studii, kterou sám ministr Bursík označil jako založenou na nepřesných údajích. Pan Klvaňa však zkušenost se skoro ročním působením v terénu hodnotí kladně a podle našich informací píše knihu o tom "Proč jsou Češi srabi…".
A ta druhá část portrétu?
Jan Neoral je spoluzakladatelm Ligy starostů a asi nejaktivnějším komunálním politikem brdského regionu, který se od začátku radaru bojí. Vzděláním je elektrotechnik, s radary pracoval, a když se dozvěděl, že za domem mu mají jeden supervýkonný radar postavit, vzepjal se do boje. Během pár týdnů se z něj stal amatérský odborník na neonizující záření i mezinárodní vztahy. Jeho život se přes noc změnil, psali o něm noviny od Číny po Argentinu, podporuje ho starosta Hirošimy a oslovila jej ČSSD, aby za ni kandidoval do zastupitelstva Plzeňského kraje.
O film ve Varech projevila zájem výběrčí filmů pro Cannes. Jak budete postupovat, aby tam za rok byl k vidění?
To nám udělalo radost. Jsme v kontaktu a je to na dobré cestě.
S ohledem na podobnost názvů obou filmů se nabízí otázka, v čem lze Český mír považovat za následníka Českého snu?
Český sen i mír se zabývají duchem doby. V případě snu fenomény souvisejícími s přechodem k tržnímu způsobu myšlení a v případě radaru věčnou otázkou války a míru.
Český sen vstoupil loni v červnu do americké distribuce. Jak se mu tam dařilo a daří - a jaké máte ohlasy?
Premiéru v NYC uváděl osobně Michal Moore, na jehož festivalu v Traverse City jsme získali hlavní cenu. Vydání DVD se ujal autor mekdonaldové komedie Super Size Me Morgan Spurlock, který Český sen zařadil do své edice světových dokumentů. Do stálé expozice jej zakoupila newyorská galerie současného umění MoMa.
Co říkáte na České lvy pro dokumentaristy z uplynulých 15 let a které filmy považujete za hlavní soupeře?
Není žádné tajemství, že každý druhý dokument strčí zdejší hranou produkci do kapsy. A to ve smyslu výběru témat a intenzity jejich uchopení. Ale my vlastně nechápeme, jak můžou filmy soupeřit. Mimo jiné i proto, že naším vítězem je už dávno Karel Vachek: myslitel, filmař-inovátor a taky učitel, co se zasloužil o celou řadu skvělých dokumentaristů.