reklama

Zlaté WC i díra v zemi. Světový den toalet připomíná, že WC jsou někde stále luxus

Ve čtvrtek se slaví Světový den toalet. Jakkoliv vtipně to zní, jeho cílem je upozornit na to, že desítky milionů lidí po celém světě nemají přístup ke splachovacím toaletám a musejí tak svou potřebu konat venku. Světový den toalet se tak slaví z popudu Organizace spojených národů a má upozornit na globální hygienickou krizi a nedostatek.

O luxusním zlatém bidetu si lidé v rozvojových zemích mohou nechat zdát. Prohlédnout grafiku
O luxusním zlatém bidetu si lidé v rozvojových zemích mohou nechat zdát. | Foto: Reuters

Až čtyři miliardy lidí po celém světě podle zprávy Světové zdravotnické organizace (WHO) a UNICEF musejí žít bez zabezpečení odpadu a zhruba 673 milionů lidí provádí svou potřebu venku. Cílem Světového dne toalet je proto upozornit na tento problém a nedostatečnou hygienu a zasadit se o zlepšení hygienických podmínek na těch místech světa, kde tomu tak dosud není.

Historie tohoto mezinárodního dne se začala psát před devíti lety, když jej neoficiálně zavedla singapurská nezisková organizace World Toilet Organization. Ta se zasazuje o zlepšení hygienických podmínek ve světě a zpřístupnění běžné toalety lidem i v těch nejchudších státech. Oficiálně pak byl tento den ustaven v roce 2012 z rozhodnutí OSN.

Jakkoliv vtipně může takový světový den znít, faktem je, že přístup ke splachovatelným toaletám a zlepšení odpadového hospodářství v místech, kde chybí, je zásadní pro zlepšení hygienických podmínek lidí a snížení rizika přenosu infekčních nemocí, jako je cholera či tyfus.

Omezený přístup ke splachovatelným záchodům představuje také bezpečnostní riziko zejména pro ženy, které mohou být během vyprazdňování venku napadeny.

Toaletní zvyklosti se přitom liší po celém světě. Zatímco například v Japonsku lze najít luxusní toalety s řadou moderních funkcí, v některých zemích si lidé častokrát musí vystačit pouze s otvorem v zemi.

Podívejte se na nejbizarnější a nejzajímavější toalety z celého světa.

reklama
reklama
reklama