reklama

Mladí lidé jsou terčem reklam na alkohol. Je třeba to zarazit, zní apel na vlády

Nejvyšší procento úmrtí v souvislosti s alkoholem zaznamenávají světové statistiky ve věkové skupině od 20 do 39 let. Ze studie Světové zdravotnické organizace vyplývá, že pokud lidé začnou požívat alkoholické nápoje v raném věku, budou v tom pokračovat i do dospělosti.

Foto: Shutterstock

Reklama výrobců alkoholu se v online prostředí čím dál častěji zaměřuje na mladé lidi a je schopná obcházet regulaci, která se v souvislosti s problematickým marketingem uplatňuje na úrovni států.

Vyplývá to z úterní zveřejněné studie Světové zdravotnické organizace (WHO), ta vyzvala vlády, aby spolupracovaly a tento jev zastavily stejně, jako dříve mezinárodní spolupráce pomohla výrazně snížit spotřebu tabákových výrobků tím, že se omezila místa jejich prodeje i reklama na ně, uvedla agentura DPA.

Podle odhadů Světové zdravotnické organizace zemřou na světě každým rokem tři miliony lidí v souvislosti s pitím alkoholu, což představuje pět procent všech úmrtí. Tento podíl je obzvláště vysoký ve věkové skupině 20 až 39 let, v níž s alkoholem souvisí dokonce přes 13 procent úmrtí. Lépe chráněni by měli být především nezletilí. Ze studií vyplývá, že pokud začnou pít alkohol v raném věku, existuje vysoké riziko, že tak budou činit i v dospělosti.

"Navzdory jasným zdravotním rizikům je kontrola marketingu spojeného s alkoholem mnohem slabší než u jiných psychotropních látek. Lepší, dobře vymáhaná a důslednější regulace alkoholového marketingu by zachránila či zlepšila životy mladých lidí na celém světě," uvedl šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Mladá populace je terčem online marketingu výrobců alkoholu především v Africe a Jižní Americe. Producenti zde využívají možností, které jim skýtá analýza chování lidí na internetu. Některé společnosti například inzerují stejný výrobek s různými slogany: Lidem s konzervativními názory se zobrazují reklamy se zaměřením na tradiční hodnoty, naopak lidem, kteří rádi zkouší něco nového, se zobrazují reklamy zdůrazňující inovace.

Alkoholové firmy se také stále častěji zaměřují na soutěže v počítačových hrách, které neznají státní hranice. Díky streamovacím službám se rovněž celosvětově rychle šíří umísťování produktů ve filmech či seriálech. Podle jedné studie byl alkohol obsažen téměř v polovině ze 100 komerčně nejúspěšnějších amerických filmů v letech 1996 až 2015.

"Jsem rád, že se toho Iveta nedožila." Seriál o Bartošové to od blízkých schytal | Video: Michaela Lišková
reklama
reklama
reklama
reklama
reklama