reklama
 

Jak zahradničit, aby vás nebolela záda? Pozor na to

Jak si neublížit při práci na zahradě? Rady přímo od lékaře.

Foto: ISIFA/Thinkstock

Ten pocit zná snad každý zahrádkář, okopáváte, hrabete, sbíráte, a když se máte narovnat, přijde bolest, která se snad nedá ani popsat. Přinášíme vám proto návod, jak zahradnické úkoly dělat tak, abyste se vyhnuli bolesti a případnému poškození zad.

"Často se setkáváme s pacienty, kteří si bolest zad způsobí fyzicky náročnou prací, a to včetně zahrádkaření. Je nebezpečné dlouhodobě provádět zahradnické práce ve špatných polohách. Riskantní jsou i rychlé a nekoordinované pohyby. Pokud se po práci dostaví bolest, která je intenzivní nebo přetrvává dlouhodobě, je vhodné navštívit odborníka," říká MUDr. Robert Tirpák, z kliniky EuroPainClinics.

Nepodceňujte přípravu

Mnoho z nás si zdravých zad neváží. Děláme věci hodně zbrkle, neulevujeme svalům a už vůbec nás třeba nezajímá, zda si neutlačujeme žebra. Je úplně jedno, jestli pracujeme, uklízíme, vaříme nebo děláme něco na zahrádce. Jak totiž říká zkušená fyzioterapeutka Mgr. Kateřina Hošková: "Nejde totiž jen o to, jak správě fyzicky činnost vykonávat. Důležitá je i volba oblečení, obuvi, pracovního náčiní nebo správné protažení."

Oblečení a obuv je základ

Jarní počasí bývá zrádné, proto je vhodné volit dostatečně dlouhé oblečení, zejména triko a mikinu, aby dolní část zad byla při častých předklonech či klečeních zakryta. Při práci na zahradě se člověk rychle zpotí, a jelikož země ještě není od sluníčka vyhřátá a stále fouká poměrně studený vítr, hrozí prochladnutí a ústřel bederní páteře. Nezapomeňte si tedy zapravit tílko nebo tričko do kalhot. Stejně tak snesete lehčí mikinu, kterou si můžete uvázat kolem pasu.

Doporučujeme: Co by vám na zahradě nemělo chybět?

Důležitá je i obuv, která by měla být pohodlná a pevná. Nikdy totiž nevíte, na co šlápnete, či o co zakopnete. Protože vás při zahrádkaření nečekají žádné dlouhé trasy, nemusí to být obuv zrovna sportovní, ale samozřejmě je dobré zvolit obuv s pevnou patou, která zvládne vyrovnávat nerovný terén a nebudete tolik zatěžovat páteř a žebra.

Nekupujte levné náčiní

Volte takové nářadí, které vás nebude nutit se extrémně hrbit, nepřirozeně krčit či zaklánět. Páteř byste měli mít při práci ideálně napřímenou a nemělo by docházet k dlouhým nepřirozeným polohám trupu. Než se také vrhnete do okopávání záhonků, je dobré se protáhnout. Stačí základní cviky pro horní a dolní končetiny a trup. Kvůli prevenci tuhnutí svalů je i vhodné tělo prohřát krátkou procházkou či drobnými poskoky.

Měňte polohy a občas se projděte a protáhněte

Poté co se pustíte do práce, myslete na to, že je vhodné činnosti střídat a občas se projít a protáhnout. Je to důležité z důvodu, aby svalstvo dostalo jiný směr tahu, protáhlo se a prokrvilo. Předejdete tak tuhnutí svalů a přetížení z jedné polohy.

Po jak dlouhé době byste měli činnosti střídat? Každý máme jiné limity a klíčové je poslouchat své tělo. Když ucítíte, že vás začíná bolet za krkem, chce to ihned změnu, protažení či odpočinek u kávy.

Náš tip: Jak se zbavit mravenců? Babské rady a tipy čtenářů

Ani jedno doporučení není striktně správné. Každý má své zdravotní limity, někomu není pohodlný dřep, někoho bolí klečet. Dobré je pracovní polohy měnit. Můžete si i pořídit stoličku na sezení či klečení, zmenšuje riziko prochladnutí.

Kolečko a sekačka

Při manipulaci s kolečkem je hlavně důležité, aby člověk dokázal optimálně zapojit svalstvo trupu tak, aby nedošlo k rychlému přetížení určité části páteře či trupu jako celku. Je důležité udržovat záda v napřímeném postavení a nezaklánět při manipulaci krční páteř či hlavu. Co se týče sekačky, platí to samé jako u kolečka.

Jak nosit těžké věci?

Při práci na zahradě se často nevyhnete ani nošení těžkých věcí. Nebezpečí hrozí u lidí, kteří nesportují či nejsou zvyklí na zátěž. Pokud se tito lidé po zimě vrhnou do setrvalé celodenní práce na zahradě, je téměř jisté, že se přetíží a dostaví se bolesti pohybového aparátu.

Toto byste si měli včas uvědomit. Vhodné je břemena zvedat a pokládat přes dřep s rovnými zády a naopak se vyvarujte hlubokému ohnutí v zádech. Tento pohyb může způsobit ústřel bederní páteře nebo i výhřez meziobratlové ploténky. Také je důležité využít síly svalstva trupu jako celku a nespoléhat jen na zádové svalstvo.

Nejčastější chyby při práci a možné následky

Nejčastějšími chybami je dlouhodobé jednostranné zatížení v určité poloze, hluboký předklon s ohnutými zády a vše, na co tělo po kratší zátěži reaguje nepříjemnou bolestí. Při práci na stromech by měl být člověk opravdu velmi opatrný a při prvních známkách únavy si odpočinout, protože v takové chvíli není koordinace pohybů tolik přesná a hrozí úraz.

Co dělat, když se dostaví bolest?

Je dobré svaly promazat, případně promasírovat. Určitě aplikovat suché teplo (v podobě nahřívacích polštářků, deček či teplých bederních pásů). Naopak nepoužívat pro odstranění bolesti horkou vanu či sprchu, jelikož na mokré krátkodobé horko svaly reagují stažením a hrozí zhoršení obtíží. A určitě nezapomeňte tělu dopřát dostatečný odpočinek.

Máte nějakou vychytávku, aby vás při práci nebolela záda? Napište nám v diskuzi pod článkem.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT:

Co psi nesnáší? Tohle jim rozhodně nedělejte

Intimní hygiena. Stud stranou, jde o zdraví dítěte

Fotka obletěla svět. Babičku a pravnučku dělí 101 let





Něžné detaily i nečekaná jednoduchost. Top manikérkou Instagramu je Tina Goldsteinová | Video: Instagram/Betina Goldstein
reklama
reklama
reklama